Hírek



2020. 09. 17.
Azért jöttünk,
hogy átadjuk a fantasztikus hidat!


Szeptember 17-én Orbán Viktor magyar, és Igor Matovič szlovák miniszterelnök közösen adták ár átadták a Monostori hidat. Az ünnepi alkalmon megjelent Szijjártó Péter, Magyarország külgazdasági és külügyminisztere, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Borisz Kollár, a szlovák parlament elnöke valamint Andrej Doležal, szlovák közlekedési és építésügyi miniszter is.


Az új híd, nemcsak Szlovákiában és Magyarország, de a 2860 km hosszú Duna legmagasabb átkelője is. A tartóoszlop teteje 118 méterre magasodik a folyó fölé. Az építmény európai, államközi és regionális jelentőséggel bír, valamint a közlekedés területén folytatott sikeres együttműködést is szimbolizálja.

A híd, a nemzetközi együttműködés ékes példája is, hiszen az acélszerkezet részeit a Visegrádi négyek országában gyártották le. Az átkelő Szlovákia és Magyarország osztatlan, közös tulajdona.

- Azért jöttünk itt ma össze, hogy átadjunk egy fantasztikus hidat. A híd építése, a jövő építése is, így vírus ide vagy oda, az országoknak, így Magyarországnak is működnie kell! A mai találkozónk bizonyíték, hogy a Duna nem elválasztja, hanem összeköti a szlovák és a magyar nemzetet. Személyesen nekem az kitüntetés adatott meg osztályrészül, hogy a második Duna hidat adhatom át, hiszen valamikor, a poétikusan fiatal életkorom egy adott pontján, átadhattam az Esztergom-Párkány közötti Mária Valéria hidat.

Tisztelt Miniszterelnök úr!

A mai napon, nem, mint miniszterelnök jöttem a miniszterelnökhöz, hanem mint magyar jöttem a szlovákhoz. Azt az üzenetet szeretném Önnek átadni Magyarországról, hogy a történelem bennünket magyarokat arra tanított, hogy egymással szemben nem, csak egymással szövetségben lehetünk sikeresek, de ha szövetségben vagyunk, akkor sikeresek leszünk.

Mindkét ország gyönyörű, és nagyon fontos helyen fekszik. Ha ezt a térséget, ami a német és az orosz világ között van, mi magunk nem szervezzük meg, akkor idegenek fogják megszervezni! Ezt a térséget egymagában egyik ország sem képes megszervezni, ehhez legalább négy ország kell: Szlovákia, Lengyelország, Csehország és Magyarország.

Az Európai Unió ütőere és versenyképességének feltétele az utak és a vasutak hálózata. Az Unió egy fantasztikus beruházáson vett itt most részt, mely az unió történetének egyik legjobb befektetése.

2025-re kilenc magyar autópálya éri el az országhatárokat. Miután magyarok vagyunk, ezért sohasem vagyunk elégedettek, pedig akár lehetnénk is, de erről leszoktunk. Most is mondhatnánk, hogy: „milyen nagyszerű dolog, hogy ez a híd elkészült, gratuláljunk egymásnak, együnk, igyunk, mulassunk!” De ahogy a magyar mondja: „Ami már megvan, az nincs…” Ami azt jelenti, hogy ami már megvan, az már nem feladat a jövőre nézve, ezért nekünk már nincs is. A magyarokat tehát csak az a feladat érdekli és izgatja, ami még előttünk áll. Ezért nem látott még a Miniszterelnök úr sosem elégedett magyart.

Nekem is mi jutott eszembe erről a hídról? Az, hogy milyen jó, hogy ez már megvan. De itt van előttünk másik két nagy feladat, két óriási nagy terv, amelyeket meg kellen valósítani, két igazi európai ütőér: az egyik az az autóút, amely Lengyelországtól, Szlovákián és Magyarországon át egészen Görögországig tart, mely 3.300 km hosszú, s az jutott eszembe, hogy még csak 564 km-t építettünk meg. A másik nagy tervünk egy vasúti hálózat megépítése, amely a V4 négy országának fővárosát köti össze.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim!

Ennek a hídnak a jogi értelmezése is különleges attrakció: ez a híd két állam osztatlan, közös tulajdona. Ha akárcsak néhány évvel ezelőtt is azt mondta volna bárki, hogy meg tudunk úgy építeni közösen egy hidat azon a bizalmi alapon, hogy ez mindkettőnk közös, osztatlan tulajdona, akkor kinevettem volna, ma pedig ez teljesen természetesnek tűnik. Miért? Azért, mert magyar szempontból nézve a magyar-szlovák gazdasági együttműködés soha nem látott kiváló formát mutat. Szlovákia, Magyarország számára a harmadik legfontosabb külkereskedelmi partner. 840 szlovák vállalat működik Magyarországon és 4.225 embernek ad kenyérkereseti lehetőséget. Ez nagy dolog, tisztelettel köszönöm ezt Szlovákiának és köszönöm a Miniszterelnök úrnak!

Végezetül, kellő szerénységgel, de magabiztosan mondhatjuk azt, hogy mi, akik itt vagyunk, látjuk, hogy Európa ma itt épül, Európa ma Közép-Európában épül: a szlovákok, a magyarok a csehek és a lengyelek építik!

Köszönetet mondok mindazoknak, akiknek a munkája benne van ebben a hídban!

Az itt élőknek pedig azt kívánom, hogy könnyítse az életüket, leljék benne örömüket a szlovákok és a magyarok egyaránt!
– fogalmazott ünnepi beszédében Orbán Viktor, hazánk miniszterelnöke.

Igor MatoviČ Szlovákia miniszterelnöke elmondta:

- Furcsa helyzet ez, hogy abban az időszakban, amikor a koronavírus járvány miatt országaink között részben le vannak zárva a határok, mi hidat adunk át. De pontosan az ilyen időszakokban kell megmutatnunk, hogy olyan átkelőket tudunk átadni, amelyek összekötnek bennünket!

Az országaink lakosai több száz évig egy térségben éltek, határok nélkül. 100 évvel ezelőtt azonban valami olyan történt, amelytől fogva egyik napról a másikra a Duna határt képzett nemzeteink között. Több száz évig éltünk együtt, számos családnak van egymással kapcsolata úgy a szlovák, mind a magyar oldalon, és remélhetőleg több száz éven át együtt fogunk még élni ebben a térségben. Pontosan ezért fontos hidakat építenünk!

A Monostori híd az Európai Unió társfinanszírozásában valósult meg. Ez egy kiváló, az együttműködést szimbolizáló projekt, s remélem, hogy a közös gondolkodás a jövőben is megmarad majd!

Ha tőlem jobbra tekintek, Magyarország területére, zászlókat látok lobogni a szélben. Az Európa Unió zászlaja mellett természetesen ott van Magyarországé, de Szlovákijáé is. Ez egy nagyon szép gesztus Magyarországtól! Bízom benne, hogy ugyanez megvan a mi részünkről is, ha nincs, gondoskodom róla, hogy orvosoljuk a problémát!

Végezetül pedig köszönöm Orbán Viktor miniszterelnök úrnak, hogy igyekezett előmozdítani e híd építését, és ahogy a kormányfő elmondta, remélhetőleg még további Duna-hidakat tudunk majd közösen átadni, nemcsak fizikai értelemben, de nemzeteink között is!

Dr. Molnár Attila polgármester az átadó kapcsán kiemelte:

- Ez a beruházás mérföldkő Komárom életében. Nincs még egy olyan település Európában, amelyik nem főváros, és három híd köti össze a Dunán. Komárom tehát valóban ott van az öreg kontinens térképén, Európa valóban itt épül Közé-Európában.

Pozsony és Budapest között nálunk van az egyetlen olyan határátkelő, ahol biztosított az északi-déli irányú teherforgalom, éppen ezért fontos, hogy létrejöjjön a Lengyelországtól Horvátországig húzódó, a V4-es országokat összekötő közlekedési folyosó. Mivel a Monostori híd a komáromi ipari park tőszomszédságában áll, több cég azért választotta városunkat beruházása helyszínéül, mert ez az infrastrukturális fejlesztés kedvezően hat vállalkozásuk jövőjére is. A várható gazdasági fejlődés mellett - mellyel munkahelyeket tudunk megtartani, és új munkahelyeket tudunk létrehozni - az idegenforgalom és a turizmus is fellendülhet, hiszen a Monostori erőd is az új átkelő közelében fekszik. Az új átkelő, Észak-és Dél-Komárom összekötésével, az összetartozás és a szeretet szimbóluma is egyben.

- Az új átkelőnek Észak és Dél-Komárom esetében nemcsak gazdaságilag és infrastrukturálisan, vagy épp egy új határátkelőként-, de a felvidéki magyarság szempontjából is komoly üzenete van. Ez a térség mindig is egy gazdasági térség volt, ez a híd pedig ennek a folyamatosságát biztosítja. Egy híd mindig a jövőnek épül - fogalmazott Czunyiné dr. Bertalan Judit, térségünk országgyűlési képviselője.

A Monostori hidat este 20.15-kor dr. Molnár Attila polgármester, valamint Turi Bálint, Czita János és dr. Kreft-Horváth Loránd alpolgármesterek az utolsó terelőkordont együtt eltávolítva adták át a forgalomnak.

(Fotó: Facebook)


Galéria: Hídavató 2020