Hírek



2014. 09. 05.
Tanévnyitó

Ha szeptember, akkor iskolakezdés. Az új tanév pedig mindig megannyi változást hoz. Turi Bálint alpolgármesterrel,a Kultsár István Szakközépiskola igazgatójával beszélgettünk.

Milyen változásokat hoz az új tanév az iskolák világában?

Az igazán nagy változások az elmúlt évben megtörténtek. Ezért az idei tanév indításakor még mindenképpen vissza kell kanyarodnunk az elmúlt tanévhez, tanévekhez. A mostani tanév indítása is még ennek a nagy léptékű átalakulásnak a folyamataként zajlik. Egyrészt azért, mert egy ekkora szervezet, struktúra átalakítását, a köznevelési rendszer megváltoztatását nem egyik pillanatról a másikra, hanem inkább egy folyamatként kell elképzelnünk. Másrészt azért mert egyes intézkedések lépcsőzetesen, felmenő rendszerben lépnek életbe.

Tavaly alakult meg a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, mint az iskolák fenntartója, szakmai irányító szervezete. A járási intézményfenntartó központokhoz kerültek az általános iskolák, és van, ahol a gimnáziumok is, a megyei intézményfenntartó központokhoz pedig a szakképző iskolák. Persze ez kicsit leegyszerűsítve fedi a valóságot, hiszen más a helyzet a megyei jogú városok esetében.

Az elmúlt évben indult a pedagógus életpálya modell. A modell bevezetésekor a tanárok óraszámai emelkedtek, az iskolában töltendő idő szintén emelkedett. Ezzel egy időben elindult a pedagógusok új előmeneteli rendszere, szakmai ellenőrzése, a tanfelügyeleti rendszer. Az új bérezési rendszer négy év alatt teljesedik ki. Tavaly szeptemberben kezdődött az első lépcső, idén tanévkezdéskor folytatódik, majd jövőre és azt követően éri el az ígért teljes szintet. A lépcsőzetesen teljesülő bérrendezés mellett nagyon fontos, hogy minden év januárban lesz inflációt követő bérkorrekció. Ez lehet a garancia a pedagógusbérek értékének megőrzésére.

Az ingyen tankönyvek körül is sok a félreértés, bizonytalanság. Ingyen tankönyvre jogosult az a család (illetve diák), ahol három, vagy több tanköteles korú tanuló van, vagy rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülnek, vagy tartósan betegnek (ennek pontos orvosi, szakértői kritériumai vannak) számít a gyermek, vagy nagykorú, és saját jogán családi pótlékra jogosult. A tavalyi tanévtől pedig, felmenő rendszerben, kivétel nélkül minden tanuló ingyen tankönyvet kap az általános iskolák első évfolyamától kezdődően. Az idei tanévben tehát minden tanuló ingyen kapja a könyveket az általános iskola elő és második évfolyamán.

A mindennapos testnevelés életbe léptetése már a harmadik éve tart szintén felmenő rendszerben. Ezt a köznevelési törvény egyik nagyon komoly vívmányának tartom a felnövekvő nemzedékek egészségmegőrzése szempontjából.

Két tanévvel ezelőtt az első, az ötödik és a kilencedik évfolyamon került bevezetésre. Így tehát jelen tanévtől az 1-3, 5-7 és 9-11. évfolyamokon már minden napra jut egy testnevelés óra a diákoknak.

Az egész napos iskola (vagy talán nevezzük inkább délután négy óráig tartó foglalkozások lehetőségének) a tavalyi tanévtől indult az általános iskolákban. Ezt nem úgy kell érteni, hogy kötelező a gyerekeknek délután az iskolában maradni. A szülő kérésére a gyermek mentesülhet a délutáni órák alól. Az iskolákban délután könnyedebb, játékosabb, mozgásos foglalkozások vannak. Ha a szülő úgy ítéli meg, hogy otthon jobb feltételek között van a gyermek, nagyszülővel vagy éppen másik gyermekkel otthon lévő édesanyával, természetesen a délelőtti tanulás után mehet haza a diák. Annak a kisgyereknek viszont, akinek az otthoni délutáni felügyelete nincs megoldva, jobb helye van az iskolában. Nem napközis alapon, annak fogalma, tartalma szerint, hanem az új köznevelési törvény alapján, alanyi jogon, délutáni foglalkozásokon.

Mi a helyzet idén a mindig nagy izgalmakat kiváltó tankönyvcsomagokkal?

Idén teljesen pontosan, meghatározott forgatókönyv szerint, előre jelzett időpontban megérkeztek az iskolákba a tankönyvek, a tanulók nevére szóló csomagokban. Valószínűleg lesznek azért hiányzó tankönyvek, remélem, azok is hamarosan megérkeznek.

Miről érdemes még szót ejtenünk konkrétan, városunkban, Komáromban az iskolakezdés kapcsán?

Városunkban további kedvezményekben is részesülnek gyermekeink. A komáromi gyerekeknek a képviselő-testület döntése alapján tovább folytatódik a városi úszásoktatás program. Ez egy helyi, plusz lehetőség a gyermekeknek, a családoknak, melynek keretében szervezetten, ingyenesen valamennyi komáromi gyermeket meg szeretnénk tanítani úszni. Ez a már három éve működő program kiteljesedett. Az óvodák nagycsoportosai, az általános iskolák első és második osztályosai ősszel és tavasszal 10-10 órában mennek a városi uszodába.

Folytatódik a városi prevenciós program, Kincset ér címmel. Az egészséges életmód fontosságára, a betegségek megelőzésére igyekszünk minden lehetséges eszközzel ráirányítani a figyelmet. Ha fiatal korban megszerettetjük gyerekeinkkel a testmozgást, megszokják, hogy helyes táplálkozással, megfelelő életvitellel őrizzék egészségüket, az egész életen át elkíséri őket, életük szerves részévé válik.

Tovább folytatódik a diákbérlet program is, ennek keretében a helyi autóbusz-járatokat térítésmentesen vehetik igénybe a komáromi gyerekek.

A nyári napközit harmadik éve nem valamelyik iskola szervezésében, annak egész évben megszokott udvarán tartjuk azoknak a gyerekeknek, akire a szülők nem tudnak nyáron vigyázni. Koppánymonostoron a Mag-házban, és a környezet adta szép erdős terepen, a Duna-parton, természeti környezetben töltenek el, igény szerint egy, vagy több hetet. Nagyon jó dolog, hogy ezek a gyerekek is kiszabadulnak nyáron az iskolák világából.

A város önkormányzatának tavalyi döntése következtében az általános iskolák működtetése saját kézben maradt. A szakmai fenntartás, irányítás az intézmény fenntartó központhoz került. Ez azt jelenti, hogy anyagi terheket vállaltunk át a Klebelsberg Központtól. Minden lehetséges, erőnkből futó eszközzel továbbra is segíteni kívánjuk az iskolákban folyó munkát, gyermekeink és az ott dolgozó pedagógusok érdekében. A fentebb sorolt programok, intézkedések ezt ékesen bizonyítják. A fejlődés, a változások tehát folyamatosak és átfogóak az iskolák világában. Úgy gondolom, jó felé mennek a dolgok. Nem lehet azt mondani, hogy befejeztük, a nagy mű elvégeztetett. Rengeteg javítani, csiszolni való van a közoktatásban. Az új államtitkár asszony, aki éppen a mi országgyűlési képviselőnk lett, (Czunyiné dr. Bertalan Judit), úgy fogalmazott, a finomhangolást kell elvégeznünk a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ működésében.